Motywacja w treningu personalnym. Cz.II

Personal fitness trainer helping a man at a chest workout with heavy dumbbells

 

Jak ustalać cele (nie tylko treningowe) aby skutecznie motywować – obalanie mitów na podstawie badań naukowych.

 

Druga część artykułu na temat motywacji w treningu personalnym potwierdzonych badaniami naukowymi. Pierwsza część artykułu znajduje się pod tym linkiem.

 

Cele treningowe to podstawa skutecznego treningu i efektów. Jednak, jak te cele ustalać, aby  ich realizacja była możliwa?

Na pewno każdy słyszał trochę oklepanej i wszędzie głoszonej metodzie SMART jako złotym środku. Nie wątpię, może i tak jest. Nie będę się na ten temat rozpisywał, bo więcej informacji jak ustalać cele tą metodą znajdziesz np. pod tym linkiem.

W skrócie cel powinien być:

 

Simple – Prosty

Measurable – mierzalny

Achievable – osiągalny

Relevant – istotny

Timely defined – określony w czasie

 

Wszystko spoko i wydaje się proste. Tylko co dalej?

Długo, bardzo długo szukałem złotego środka który motywowałby mnie  i moich klientów do działania. Przeczytanych zapewne kilkanaście książek, przeszedłem kilkanaście kursów, łącznie zapewne wydałem kilka tysięcy, a efektu  na dłużej nie było w ogóle.

Motywacja trwała kilka dni po skończonym kursie, przeczytanej książce, a potem wszystko wracało do porządku dziennego i nadal sobie żyłem ze swoimi starymi nawykami.

Właśnie – NAWYKAMI.

Odkryłem, że to nie cele nas motywują do działania, nie sztuczna motywacja, żadne wizualizacje, metody przyciągania sukcesu i inne pierdoły tylko regularne (codzienne!) sprawdzanie swoich postanowień i pracy nad nawykami.

 

Powtórzę jeszcze raz. To jedyne skuteczne narzędzie (w moim przypadku) i sposób który w jakikolwiek sposób pozwala mi utrzymać motywację na stałym poziomie.

 

Znasz to uczucie kiedy wpada Ci nagle jakiś pomysł do głowy? Jesteś zajebiście zmotywowany, wydaje Ci się, że możesz wszystko i na pewno się uda, a po 5 dniach, jakoś tak Ci się nie chce, szukasz wymówek, nagle tracisz zapał i napotykasz przeszkody które dobitnie Cię demotywują? W końcu wszystko traci sens i uznajesz, że pomysł to jednak był do dupy, a zachwyt na nim to były chwilowe endorfiny jak cardio robiłeś…

Codzienna praca nad nawykami i postanowieniami to jedyny tak  obszernie przebadany naukowo sposób na motywację.

Bibliografia badań naukowych i źródła poniżej wpisu.

 

Zatem jak zabrać się za motywację swoją i swoich klientów?

 

  1. W pierwszej kolejności powinieneś ustalić listę nawyków i postanowień nad którymi chcesz pracować. A pierwszym i obowiązkowym postanowieniem jest „Codziennie odznaczam swoje postanowienia”.

 

  1. Lista postanowień powinna być w miejscu do którego łatwo masz dostęp. Ja mam ją na dysku google i otwiera mi się ona automatycznie po otwarciu przeglądarki. Listę postanowień Twoi klienci mogą wrzucać na dysk google, wysyłać dla Ciebie linki z udostępnieniem i wiesz codziennie co dzieje się u Twoich klientów. Jeśli ktoś nie ma efektu, nie szukasz złotego środka nie głowisz się o co chodzi, nie myślisz sobie, że jesteś Trenerem do dupy, bo Pani Kasia nie schudła nawet kilograma, tylko masz czarne na białym napisane co, jak i czy na pewno trzyma się Twoich zaleceń.

 

W tabeli dla klientów mogą znaleźć się postanowienia tylko związane z dietą i treningiem, ale nie powinny. Życie osobiste, praca, finanse również przekłada się na efekty i motywację treningową 😉

 

  1. Postanowienia powinieneś Ty lub Twoi klienci odznaczać codziennie, zajmuje to jakieś… 40 sekund! Jeśli wydaje Ci się, że to banalna sprawa to się mylisz. Trzeba będzie się przed sobą rozliczać, przyznać do porażki, a tego podświadomie nie lubimy, ani my, ani klienci. Jednak satysfakcja z osiągniętych rezultatów i świadomość, że idziesz do przodu – to właśnie złoty grall trwałej i skutecznej motywacji, nie chwilowy zryw pod wpływem emocji.

 

  1. Tabelę odznaczasz następująco (możesz inaczej)

 

V – udało się dotrzymać postanowienia

X – nie udało się

  – tego dnia postanowienie mnie nie dotyczy

C – cel zastępczy

 

  1. Cel zastępczy to zdecydowanie najważniejsza część tabeli! Co oznacza? Jeśli załóżmy jednym z postanowień Twojego klienta jest „nie jem słodyczy” to celem zastępczym może być „jem tylko jedną rzecz dziennie, lub jem tylko jedną rzecz która nie przekracza 200 kcal”. Dlaczego to jest potrzebne? Aby złamanie postanowienia nie równało się, z „ok nie udało mi się dziś dotrzymać postanowienia, to odpuszczam i żrę co się da”. Cel zastępczy powinien być w do każdego postanowienia.

 

Co o tym myślicie? Czy ma to sens? Skoro miliony osób nie potrafią sobie poradzić ze stosunkowo prostym zadaniem jakim jest zrzucenie kilku kilogramów oglądając setki obrazków, stron, fanpage, memów i słuchając mówców motywacyjnych, może warto skupić się na tym co ma nam do powiedzenia na ten temat nauka? Od jakiegoś czasu sam stosuję techniki motywacyjne które proponuje nauka i zobaczyłem jedną zależność. Motywacja kojarzy nam się z wielkim natchnieniem, TAK! Zrobię to dziś! Uda się! Otóż nie. Jest to raczej budowanie w sobie pozytywnych nawyków, a przez codzienną kontrolę nad nimi, dążymy właśnie do określonego celu i do podtrzymania motywacji na stałym poziomie.

 

W III części wpisu zajmę się tym jak zwiększać zdolności do utrzymania trwałej motywacji u klientów?

 

Jeśli potrzebujesz więcej dawki motywacji zachęcam Cię do przejrzenia www.rozwojowiec.pl w mojej opinii jedyne rzetelne i sprawdzone miejsce z którego powinieneś czerpać inspiracje i wiedzę na temat motywacji 😉

 

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skontaktować się ze mną przez mój Fanpage.

 

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten wpis i to o czym piszę na blogu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – dołącz do grupy

Trenerzy Personalni –Marketing, Sprzedaż, Biznes

 

14 kwietnia rusza przedsprzedaż kursu online Trener Personalny PRO – marketing i social media” ze zniżką 50%.

 

I zapraszam do poczytania o mojej książce

Trener Personalny – Jak zacząć zarabiać na swojej pasji?

Kliknij w okładkę i dowiedz się więcej.

 

13920866_493247640870588_2622506815356408875_n

Badania naukowe (122 badania na  44 747 uczestnikach) potwierdzające skuteczność codziennego sprawdzania swoich postanowień:

www.rozwojowiec.pl

Michie, S., C. Abraham, C. Whittigton, J. McAteer, and S. Gupa. „Effective Techniques in Helathy Eating and Physicial Activity Interventions: A Meta – regression.” Health Psychology 28, no, 6 (2009): 690

Tate DF, Wing RR, Winett RA. Using Internet technology to deliver a behovioral weight loss program. JAMA. 2001; 285: 1172 – 1177

You BA, Janhson RK, Harvey – Berino J, gold BC, Howard AB. Personal digital assistans are compartable to traditional diaries fir dietary self – monitoring during a weight loss program. J Behav Med. 2007; 30 165-172

Burke Le, Styn MA, Glanz K, et al., SMART trial: A randomized clinical trial of self – monitoring in behavioral weight management – design and baseline findings. Contempt Clin Trials. 2009;30

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *