Jak trwale motywować siebie i swoich klientów na podstawie badań naukowych?
Codziennie niemalże z każdej strony atakują nas setki motywatorów. Jedni motywują swoją sylwetką, drudzy efektami, kolejni zdjęciami, a jeszcze inni gadaniem skopiowanym z amerykańskich książek motywacyjnych. Mało kto zajmuje się tematem motywacji od strony naukowej, pokazując badania i twarde, niezbite dowody na to co działa, a co nie.
Jako, że zdolność motywacji jest fundamentem i podstawą jaką powinien posiadać każdy Trener Personalny postanowiłem zająć się tematem od strony nauki i doświadczenia, a nie od strony tego co chcemy słyszeć lub tego co nam się wydaje za słuszne i skuteczne. Cykl wpisów będzie składał się z trzech części.
Cz. 1 Jak trwale motywować siebie i swoich klientów na podstawie badań naukowych?
Cz. 2 Jak ustalać cele (nie tylko treningowe) aby skutecznie motywować – obalanie mitów na podstawie badań naukowych.
Cz.3 Jak zwiększać zdolności do utrzymania trwałej motywacji u klientów?
No dobra… ale po co właściwie Trenerowi zdolność do motywowania?
Trener Personalny który potrafi motywować osiąga pięć podstawowych korzyści:
Sprawdzając i przekopując się przez badania zdziwiło mnie jaka jest ich ilość. Niektóre badania nad zdolnością do motywowania trwały kilkanaście lat i brało w nim udział nawet kilkaset tysięcy osób (!). Zastanawiam się, skąd więc tyle książek na temat motywacji i co najciekawsze, każda z nich pisze co innego.
Żeby było jasne, nie jestem przeciwnikiem mówców motywacyjnych, ani książek. Sam czytałem kilka. Jeśli komuś to pomaga, to super! Nie wierzę jednak w motywację poprzez mówienie sobie do lustra „jestem zwycięzcą” lub techniki wizualizacji. Wierzę jednak w motywację poprzez pracę i rozsądne ustalanie celów.
Przejdźmy do tego, co stwierdzają badania naukowe i co naprawdę wpływa na motywację. Odnośniki do badań będę podawał pod każdym stwierdzeniem.
Im bardziej przymuszamy do czegoś naszego klienta tym bardziej jego motywacja spada. Jeśli będziesz kazał robić klientowi zestaw ćwiczeń które akurat dziś zaplanowałeś, a on broni się przed tym (nie, bo taką ma zachciankę) tylko widzisz, że naprawdę nienawidzi tego ćwiczenia, zabijasz w nim motywację. Bez wolności wyboru nie ma wewnętrznej motywacji. Kilkanaście badań pokazało, że tak jesteśmy stworzeni i cenimy wolność wyboru. Jeśli nie chce robić tego co zaplanowałeś, daj mu wybór, aby robił inny zestaw ćwiczeń. Jeśli nie potrafisz wymyśleć innego zestawu ćwiczeń, tylko bazujesz na tym, co sobie rozpisałeś i jedynym wyjściem dla Ciebie jest zmuszenie klienta… zmień zawód. Rób wszystko co w Twojej mocy, aby każdy trening nie wyglądał w sposób który zmuszasz do ćwiczeń swoich podopiecznych.
Steel. Piers. Motivation: Theory and Applied. Boston, MA: Person Learning Solutions, 2012. Print pp. 49
Lesie Dickinson Autonomy and Motivation a literaturę reviev. System, Volume 23, Issue 2 Pakes 149-282 (may 1995)
Deci. E.L &Ryan, R. (Eds.), (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
Deci, E.L., & Ryan, R.M, (1995). Human autonowy: The basis for true self-esteem. In M. Kernis (Ed.) Efficacy, gency, and sels-esteem (pp. 3149). New York: Plenum.
Kolejne badania pokazują, że nagradzanie za wykonanie danej czynności również negatywnie wpływa na motywację. Dlaczego? Ponieważ podświadomie, wiemy, że nie robimy tego dla samego siebie, tylko ktoś nas do czegoś przymusza. Czyli nagradzanie w stylu „jeśli zrobisz to do końca, to skończymy wcześniej trening” zupełnie demotywuje Twojego klienta. Ponieważ przejmujesz w tym momencie kontrolę nad klientem, przez co właśnie zmniejszasz poczucie jego możliwości do wyboru. Te badania pokazały również skąd bierze się wypalenie zawodowe. Jeśli podchodzisz do pracy z myślą „muszę iść, bo mam trening” „muszę pracować, bo nie zarobię” prędzej czy później wypalenie dopadnie i Ciebie.
Kohn, Punished by Rewards: The trouble with Gold Stars, Incentive Plans, Praise anf Other Bribes, Boston 1993
Mark R. Lipper, David Greene and Richard Nisbet, „Undermining Children`s Intrinsic Interest with Extrinsic Reward; A Test of „Overjustification Hypnothesis, „Journal of Personality and Social Psychology 28, 1973, 129-37.
Do tego jak ważne jest kontrolowanie postępów chyba nikogo nie muszę przekonywać. Każdy z naszych podopiecznych ma naturalną potrzebę wiedzieć efekty swojej pracy. Dlatego tak ważne jest kontrolowanie postępów np. poprzez regularne sprawdzanie wagi lub obwodów. W kolejnym wpisie pokażę proste narzędzie do kontrolowanie postępów i nawyków które przetestowałem na sobie i kilkudziesięciu innych osobach które chcą zrzucić wagę (grupa którą prowadzę na facebook) i nabrać dobrych nawyków żywieniowych. Bez badania postępów motywacja spada. Każdy powinien sobie teraz odpowiedzieć na pytanie, kiedy ostatnio analizował postępy swoich podopiecznych? Czy są między nimi osoby, które ćwiczą, a efektów nie ma i nawet sobie z tego nie zdają sprawy? Jeśli tak, można się spodziewać, że w najbliższym czasie nadejdzie ostatni Wasz trening. Chyba, że robią to dla poprawy humoru lub satysfakcji, to też czynniki motywacyjne (je umówię w trzecim wpisie).
Badami, R. Vaez Mousavi, M., Wulf, G., Namazizadeh, M. (2011). Feedback after good versus poor trials affects intrinsic motivation. Reserach Quartely for Exercise and Sport, 82, 360-364
Dan Arielya, Emir Kamenicab, Prelec, Man`s search for meaning: The case of Legos. Journal of Economic Behavior & Orgaization, Volume 67, Issues 3-4, September 2008, Pages 671-677.
Wszystkie aspekty związane z poprawą naszego wyglądu mogą być celami, ale nie są tym co nas motywuje, a jeśli już, to jest to motywacja krótkotrwała. Kilkanaście badań naukowych pokazało, że długotrwale motywują nas tylko 2 główne czynniki:
➡ To jak nasz cel motywacyjny wpłynie na relację z innymi ludźmi
➡ To jak nasz cel motywacyjny wpłynie na postrzeganie siebie
Co to oznacza? W praktyce, motywacją nie będzie to co spotykamy najczęściej czyli coś w stylu: chce zgubić zbędny tłuszczyk, chcę mieć kaloryfer do wakacji, chcę mieć więcej mięśni, chcę mieć jędrną pupę itp. itd.
Motywacja którą powinniśmy stosować dzięki poprawie sylwetki powinna według naukowców wyglądać tak:
Relacja z innymi:
Postrzeganie siebie – kompetencje.
Badań pokazujących prawdziwość teorii, że motywują nas relacje z innymi i nasza potrzeba lepszego postrzegania siebie i kompetencji jest wiele. Poniżej przykład trzech.
Seligman, Martin E.P (2004). Can happiness be taught?”. Deadalus. 133 (2): 80-87
Harbaugh WT, Mayr U. Burghart DR, Neural responses to taxation and coluntary giving real motives for charitable denations. Science. 2007 Jun 15; 316 (5831)
Ybarra O, Burnstein E, Wimkielman P, Keller MC, Manis M, Chan E, Rodriguez J, Mental exercising through simpe socializing: cosial interaction promotes general cognitive functioning. Pers Soc Psychol Bull. 2008 Feb; 34(2): 248-59
Co o tym myślicie? Czy ma to sens? Skoro miliony osób nie potrafią sobie poradzić ze stosunkowo prostym zadaniem jakim jest zrzucenie kilku kilogramów oglądając setki obrazków, stron, fanpage, memów i słuchając mówców motywacyjnych, może warto skupić się na tym co ma nam do powiedzenia na ten temat nauka? Od jakiegoś czasu sam stosuję techniki motywacyjne które proponuje nauka i zobaczyłem jedną zależność. Motywacja kojarzy nam się z wielkim natchnieniem, TAK! Zrobię to dziś! Uda się! Otóż nie. Jest to raczej budowanie w sobie pozytywnych nawyków, a przez codzienną kontrolę nad nimi, dążymy właśnie do określonego celu i do podtrzymania motywacji na stałym poziomie.
W II części wpisu zajmę się tym jak ustalać cele (nie tylko treningowe) aby skutecznie motywować i obalę kilka mitów na podstawie badań naukowych w które sam wierzyłem.
Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!
Masz pytanie? Możesz skontaktować się ze mną przez mój Fanpage.
Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten wpis i to o czym piszę na blogu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – dołącz do grupy
Trenerzy Personalni – Co zrobić, aby zarobić
I zapraszam do poczytania o mojej książce
Trener Personalny – Jak zacząć zarabiać na swojej pasji?
Kliknij w okładkę i dowiedz się więcej.
Źródła:
Oprócz badań posiłkowałem się również genialną stroną, która jest dla mnie numerem jeden w dziedzinie motytywacji
Steel. Piers. Motivation: Theory and Applied. Boston, MA: Person Learning Solutions, 2012. Print pp. 49
Lesie Dickinson Autonomy and Motivation a literaturę reviev. System, Volume 23, Issue 2 Pakes 149-282 (may 1995)
Deci. E.L &Ryan, R. (Eds.), (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
Deci, E.L., & Ryan, R.M, (1995). Human autonowy: The basis for true self-esteem. In M. Kernis (Ed.) Efficacy, gency, and sels-esteem (pp. 3149). New York: Plenum.
Kohn, Punished by Rewards: The trouble with Gold Stars, Incentive Plans, Praise anf Other Bribes, Boston 1993
Mark R. Lipper, David Greene and Richard Nisbet, „Undermining Children`s Intrinsic Interest with Extrinsic Reward; A Test of „Overjustification Hypnothesis, „Journal of Personality and Social Psychology 28, 1973, 129-37.
Seligman, Martin E.P (2004). Can happiness be taught?”. Deadalus. 133 (2): 80-87
Harbaugh WT, Mayr U. Burghart DR, Neural responses to taxation and coluntary giving real motives for charitable denations. Science. 2007 Jun 15; 316 (5831)
Ybarra O, Burnstein E, Wimkielman P, Keller MC, Manis M, Chan E, Rodriguez J, Mental exercising through simpe socializing: cosial interaction promotes general cognitive functioning. Pers Soc Psychol Bull. 2008 Feb; 34(2): 248-59