Co Trener Personalny powinien wiedzieć o prawach autorskich?

Każdy z nas to robi, wrzuca ciekawe, śmieszne zdjęcia na swój Fanpage, udostępnia treści z innych portali, wyszukuje grafik w Google lub trochę je przerabia. Wokół praw autorskich krąży wiele mitów, spekulacji, jedni straszą wielkimi karami, drudzy mają to gdzieś i w ogóle tym się nie przejmują.

Nieważne po której jesteś stronie, postanowiłem zebrać w całość kilka faktów, aby dla Ciebie Trenerze wszystko było jasne i abyś wiedział, co możesz, co powinieneś, a czego trzeba się wystrzegać budując swoją rozpoznawalność i biznes na online.

Łamanie praw autorskich lub nieprawidłowe wykorzystywanie czyjejś pracy w 80% przypadków odbywa się na Facebooku, więc w pierwszej kolejności to właśnie jemu się przyjrzymy.

Niedawno dodałem wpis w którym jedna z gwiazd showbiznesu „ukradła” zdjęcia mojej znajomej i podpisała je jako swoje. Zdjęcia dotyczyły zabiegów kosmetycznych.

Co ze zdjęciami które udostępniasz na Facebooku?

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że to co zostało udostępnione na Facebook, nie jest już Twoje. Jest Facebooka, a regulamin który zaakceptowałeś dołączając do serwisu mówi o tym wyraźnie:

„W przypadku treści objętych prawem własności intelektualnej (IP, ang. intellectual property), takich jak zdjęcia i filmy, użytkownik przyznaje nam poniższe uprawnienia zgodnie z wprowadzonymi przez siebie ustawieniami prywatności i ustawieniami aplikacji: użytkownik przyznaje nam niewyłączną, zbywalną, obejmującą prawo do udzielania sublicencji, bezpłatną, światową licencję zezwalającą na wykorzystanie wszelkich treści objętych prawem własności intelektualnej publikowanych przez niego w ramach serwisu Facebook lub w związku z nim (Licencja IP). Licencja IP wygasa wraz z usunięciem przez użytkownika treści objętych prawami własności intelektualnej lub konta, o ile treści te nie zostały udostępnione innym osobom, które ich nie usunęły”

Krótka piłka. Zdjęcie było twoje – już nie jest. Teraz ma go Facebook. Co to oznacza? Jeśli udostępniasz na swoim Fanpage lub profilu zdjęcia i mają one status „publiczny” udzieliłeś właśnie zgody Facebooowii na używanie zdjęcia wewnątrz portalu. Z Twojego zdjęcia wewnątrz portalu może sobie skorzystać każdy. 

Może się wydawać, że przypadek wspomnianej wyżej koleżanki jest jasny, jednak nie do końca – jej sprawa podchodzi pod czyny nieuczciwej konkurencji, która zazwyczaj ląduje w sądzie gospodarczym. To inna bajka, jednak napisałem ją ku przestrodze, aby unikać podpisywania się pod czyimiś zdjęciami, pracami, metamorfozami…

Jednak co kiedy znaleźliśmy zdjęcie którego chcielibyśmy użyć? Istnieje coś takiego jak „prawo cytatu” czyli pisząc łopatologicznie:

Np. kiedy chcemy użyć zdjęcie – możemy udostępnić je w naszej publikacji tylko w konkretnych sytuacjach: Jeśli nasz “utwór” (np. wpis na blogu, na Facebooku) ma na celu :

1.Wyjaśnienie(np. zdjęcie pozwala zilustrować omawiany problem)

2.Analizę krytyczną (np. recenzję)

3.Nauczanie

+ dodanie źródła i jeśli to jest możliwe imię i nazwisko autora.

Mam nadzieję, że nie muszę pisać o tym, że podanie źródła „źródło Internet” lub „źródło Instagram” nic nie daje   Pamiętaj, to Cię nie dotyczy jeśli na Facebook używasz przycisku „udostępnij” 

Co to jest licencja Creative Commons?

W dużym skrócie i uproszczeniu, to licencja która pozwala dany materiał rozpowszechniać, również wprowadzać swoje modyfikacje. Jednak korzystając z tego typu licencji powinieneś oznaczyć kto jest autorem  zdjęcia wskazać: tytuł utworu i źródło. Wszystko rozbija się o to, aby grać fair play w stosunku do autora i oznaczyć źródło w widocznym miejscu. Pamiętaj, że są różne warianty tej licencji i zawsze powinieneś sprawdzić z jakim wariantem masz do czynienia.

Nie podpisujesz źródła zdjęć na licencji Creative Commons? Łamiesz prawa autorskie. Za samo tylko niepodpisanie utworu, twórca może żądać od Ciebie odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia.

Jak szukać zdjęć i grafik z odpowiednią licencją?

Najprostszy sposób wpisać szukane słowo w Google i oznaczyć typ licencji który nas interesuje – screen poniżej.

 

Prawa autorskie

Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem jest np. pexels.com w której możesz znaleźć zasoby zdjęć na licencji Creative Commons CC0 dzięki której nie musisz w ogóle podpisywać zdjęć

Mam nadzieję, że tym wpisem rozwiałem większość Waszych wątpliwości, co do tego jak realnie wygląda wykorzystywanie Waszych zdjęć przez  inne osoby. Czasem warto dwa razy zastanowić się zanim wrzucimy zdjęcie które ktoś w przyszłości może wykorzystać przeciwko nam.

Jeśli szukasz więcej informacji na temat prawa w biznesie online polecam blog https://prakreacja.pl kopalnia rzetelnej wiedzy!

 

Jeśli chcesz nauczyć się krok po kroku, jak budować swój biznes Trenera Personalnego, tworzyć swoje produkty, społeczność i marketing w social media już w sprzedaży dostępny jest kurs

Personal Trainer PRO – marketing i social media

Nawet jeśli jesteś dobrym Trenerem Personalnym z wieloletnim doświadczeniem, ale nie znasz się na marketingu i sprzedaży to ograniczasz swój potencjał. W rzeczywistości, potrzebujesz tylko wiedzy, narzędzi i chęci, aby zacząć budować swój biznes online i mieć więcej klientów.

Wierzę, że każdy Trener Personalny może dobrze zarabiać i mieć więcej wolnego czasu. Wystarczy tylko poznać system marketingu internetowego i niezbędne narzędzia.

Wiem. Jest też wiele kursów z marketingu, jednak, żaden z nich nie dotyczy w 100% branży fitness. I większość poruszonych w nich tematów, nie będzie miało nic wspólnego z Twoim celem.

Więcej informacji o kursie:

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Możesz skontaktować się ze mną przez mój Fanpage.

 

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten wpis i to o czym piszę na blogu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – dołącz do grupy

Trenerzy Personalni – Marketing, Sprzedaż, Biznes

A moja książka Trener Personalny – Jak zacząć zarabiać na swojej pasji?

www.leslawblacha.pl/ksiazka

 

Komentarze są wyłączone.